Żyjemy w czasach dynamicznego rozwoju gospodarczego, który przejawia się w powstawaniu coraz to nowych firm, zajmujących się przeróżną działalnością gospodarczą. Rozwój nauki, postęp cywilizacyjny, nowe technologie, to czynniki wpływające na zmiany gospodarcze i generujące takie formy aktywności o istnieniu, których do niedawna nikt nie myślał. Mnogość podmiotów działających na rynku powoduje, że konkurencja jest również coraz większa.

       Taka sytuacja powoduje, że w walce z konkurencją w celu zdobycia przewagi stosuje się już niemalże wszystko. Najlepiej widoczne jest to w handlu, gdzie w praktyce wykorzystuje się najnowsze zdobycze psychologii w celu pozyskania klientów i sprzedaży towaru. W aranżacji sklepu wszystko jest dokładnie pod tym względem przemyślane, począwszy od rozkładu regałów, wymiarów półek, miejsca ekspozycji towaru, kolorystyki, wielkości opakowań, umieszczenia reklam i elementów dekoracyjnych wszystko ma jeden cel wpływ na konsumenta by zostawił w sklepie jak najwięcej pieniędzy.

      Okazuje się, że ta „najnowsza” wiedza o wpływie aranżacji wnętrza na zachowanie ludzi była już znana, od co najmniej trzech tysięcy lat w Chinach pod nazwą feng shui. Sztuka aranżacji przestrzeni feng shui jest bardziej precyzyjna i efektywna niż to, co w tej chwili odkrywane jest na nowo pod postacią psychofizjologii widzenia, ergonomii, psychologii przestrzeni i psychologii wywierania wpływu na ludzi.

      Od czasu do czasu do opinii publicznej przedostają się informacje o tym, że duże sieci handlowe, wiodące banki, producenci stosują w swojej działalności zasady feng shui. Budynki, które są użytkowane przez te podmioty zbudowane są i zagospodarowane w oparciu o analizę ekspertów feng shui. Zasady te dotyczą niemalże wszystkiego, począwszy od kształtu budynku, jego proporcji, rozmieszczenia poszczególnych pomieszczeń, aranżacji miejsc pracy, kolorystyki, komunikacji wizualnej, logotypu, a nawet wyglądy wizytówki. Ingerencja niekiedy przyjmuje również takie elementy jak daty i miejsca podpisywania kontraktów, rozpoczęcia działalności czy przedsięwzięcia.

      Nie przypadkowo olimpiada w Pekinie w 2008 roku została otwarta w sierpniu (08) o godzinie 20 (08) i 08 minut. Efektem tego jest niesamowity rozwój gospodarczy Chin.

      Nie jest tajemnicą, że wielu najbogatszych ludzi, na co dzień stosuje feng shui w swoim najbliższym otoczeniu i biznesie. Większości czytelnikom znane są takie marki jak: N.M. Rothschild, Shell, Ikea, Nokia, Citibank, Sime Darby, Morgan Bank, Chase Manhattan, Asian Wall Street Journal, Hong Kong & Shanghai Bank (HSBC), Bank of China (BOC), Two IFC, Cheung Kong Centre (CKC), MGM Grand Hotel, Hyatt hotel in Singapore, Manchester City Football Club.

      Dynamiczny rozwój państw, w których powszechnie znane są zasady feng shui nie jest przypadkiem. Mówi się, że niesamowity rozwój gospodarczy Singapuru przypisuje się powszechnemu stosowaniu sztuki feng shui niemalże wszędzie, również w polityce i zarządzaniu tym państwem przez premiera Singapuru Lee Kuan Yew.

      Osoby pragmatyczne, doceniające wpływ feng shui na przyciągnięcie bogactwa i sukces finansowy firmy wprowadzają te zasady w swojej działalności i osiągają spektakularne osiągnięcia. To z kolei sprawia, że zainteresowanie feng shui nieustannie rośnie. Coraz częściej  każdy nowy biznes już w procesie projektowania poddawany jest analizie feng shui. Zanim do pracy przystąpi architekt, miejsce oceniane jest przez eksperta, który bada wpływ otoczenia na daną formę aktywności zarobkowej i daje wytyczne do projektu.

      Ekspertyzy dla firm mają na celu stworzenie możliwości odniesienia sukcesu finansowego firmy. Stosując rozwiązania zawarte w ekspertyzach firma uzyskuje przewagę nad konkurencją, staje się bardziej widoczna, lepiej zorganizowana, mająca więcej „szczęścia w biznesie”. Zalecane w ekspertyzie działania skupiają się na:
• Wykorzystaniu korzystnych właściwości lokalizacji firmy bądź likwidacji szkodliwych wpływów otoczenia (przyciągnięcie pozytywnej energii).
• Zmiany w aranżacji wnętrz dopasowującą przestrzeń do charakteru prowadzonej działalności i harmonijne kierowanie energią.
• Oddziaływania na potencjalnych klientów firmy poprzez wprowadzenie zmian aranżacyjnych przestrzeni stymulujących ich zachowania zgodne z oczekiwaniami.
• Oddziaływanie poprzez kreowanie wizerunku firmy na zewnątrz, projekt logo firmy, wizytówki, papier firmowy, działania reklamowe i marketingowe.
• Bezpośredniego oddziaływania na pracowników firmy przez zmiany aranżacyjne przestrzeni w celu podniesienia ich efektywności w pracy ( dopasowanie energii przestrzeni do energii pracowników).

      Wprowadzanie niekiedy bardzo prostych rozwiązań aranżacyjnych może zaowocować spektakularnymi efektami, czego przykładem są tak zwane Azjatyckie Tygrysy, państwa, które w krótkim czasie wyprzedziły gospodarcze potęgi europejskie.

      Stosowanie zasad feng shui nie ma nic wspólnego z wprowadzaniem do przestrzeni dziwnych egzotycznych remediów czy niezrozumiałych azjatyckich symboli. Nie chodzi o to by wnętrze wyglądało jak chińska restauracja. Wprowadzane rozwiązania aranżacyjne muszą być przyjazne dla użytkowników przestrzeni, powinny być w zgodzie z poszanowaniem wartości, tradycji, a niekiedy również wierzeń.
Dobre feng shui to takie, którego nie wiać, oparte na zasadach zdrowego rozsądku, ergonomii i poczucia estetyki. Zazwyczaj stosuje się rozwiązania najprostsze i najtańsze, które mogą zaowocować niewyobrażalnymi korzyściami.

      Nie zaleca się nierozważnego kopiowania rozwiązań, które zostały zastosowane przez firmy, które odniosły sukces. Każda przestrzeń jest inna, ma swoją niepowtarzalną energię miejsca. Również osoby przebywające w danej przestrzeni są inne, posiadają odmienne predyspozycje i pragnienia. Działalność poszczególnych firm może się również różnić. Wszystko to powoduje, że rozwiązania aranżacyjne będą odmienne, uwzględniające indywidualność prowadzonej działalności, osób w niej pracujących i przestrzeni.
Konsultant Feng Shui - Ireneusz Mielec, 59-800 Lubań Rynek-Sukiennice 25 | tel/fax.75 721 38 88, 510 169 988 | Wizyty: 275830